Nightlife Awards 2018 van start

Dit jaar organiseren we de 14e editie van de Nightlife Awards. De stemweken zijn van 15 t/m 30 september 2018 en de uitreiking vindt plaats in november. Vorig jaar was de uitreiking aan de  vooravond van het Amsterdam Dance Event (ADE) in Panama Amsterdam. Na een evaluatie hebben we besloten om eens in de twee jaar de uitreiking tijdens ADE in Amsterdam te laten plaatsvinden en het andere jaar elders in het land.

De Nightlife Awards zijn populariteitawards, die sinds 2002 worden uitgereikt. Hier vindt u een uitgebreid overzicht van alle winnaars in de afelopen jaren. Dat betekent dat het oordeel van het uitgaanspubliek bepalend moet zijn. Er zijn zowel regionale als nationale awards beschikbaar voor de populairste clubs, danscafes, feestcafes en shotjesbars. Hoe wij tot de einduitslag komen, leest u hieronder.


Welke bedrijven komen in aanmerking?

In principe komen alle Nightlifebedrijven in aanmerking. Op alle bedrijven kan gestemd worden en ze worden allemaal gedurende het hele jaar op diverse Facebookprestaties beoordeeld. 

Het afgelopen jaar hebben wij alle Nightlifebedrijven nauwkeurig in kaart gebracht. Aan onze definitie voldoen ca. 700 horecabedrijven. Nightlifebedrijven zijn voor ons commerciĆ«le horecabedrijven waarbij voorgrondmuziek, programmering, dansen en/of feesten, essentiĆ«le onderdelen zijn van de bedrijfsvoering. Er zijn Awards te winnen voor o.a. Populairste Club, Danscafe, Feestcafe en Shotjesbar. 


Moeten we ons aanmelden voor deelname aan de Nightlife Awards?

In principe niet. Wij denken de hele markt wel in kaart te hebben gebracht. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat we toch nog een bedrijf over het hoofd hebben gezien. Indien u onlangs geen mail van ons heeft ontvangen maar toch graag mee wilt doen, kunt u een mail sturen naar:  jacco@nightlifemagazine.nl 


Hoe worden de winnaars bepaald?

De Nightlife Awards zijn populariteitawards. Dat betekent dat het oordeel van het uitgaanspubliek bepalend moet zijn. We gebruiken daarvoor twee belangrijke meetinstrumenten. Evenals voorgaande jaren kan het uitgaanspubliek via Facebook stemmen op hun favoriete club, evenementenlocatie, danscafe, feestcafe of shotjesbar. De stemweken zijn dit jaarvan 15 t/m 30 september. 

Met een geavanceerd softwareprogramma kunnen we ook de populariteit van alle Nightlifebedrijven op Facebook objectief meten. Wij zijn ervan overtuigd dat de cijfers een representatief beeld geven en dat de winnaars ook daadwerkelijk tot de populairste bedrijven behoren. Maar ook de uitkomsten van de uitgebrachte stemmen tellen nadrukkelijk mee in de einduitslag en kunnen nog steeds de doorslag geven.


Belangrijk is dat we deze harde cijfers na afloop kunnen publiceren en dat ook niet winnaars kunnen zien, op welke onderdelen zij hun concurrent(en) voor hebben moeten laten gaan.


Wat meten jullie op Facebook?

Wij hebben 830 Nightlifebedrijven maandelijks onderworpen aan een uitgebreid en objectief Facebookonderzoek. De bedrijven zijn het gehele jaar door objectief beoordeeld met een geavanceerd softwareprogramma op de volgende onderdelen:

- omvang fanbase (aantal Nederlandse paginalikes)

- interactie & betrokkenheid (aantal reacties en likes op posts in relatie tot fanbase)

- frequentie en diverisiteit (hoe vaak wordt er gepost en worden alle mogelijkheden benut)

- relatieve maandelijkse groei (groei in relatie tot de fanbase)

Deze vier onderdelen zeggen veel, zo niet alles, over de kracht van de Facebookpagina en daarmee ook de populariteit van de individuele bedrijven op Facebook. Omdat wij gedurende het gehele jaar maandelijks metingen verrichten, is de invloed van een sterke of zwakke momentopname nihil. 

Als bedrijf moet je het gehele jaar presteren om in aanmerking te kunnen komen voor een Award.


Wanneer kan er gestemd worden?

Vanaf 15 t/m 30 september kan er via Facebook gestemd worden op alle Nightlifebedrijven. In onze stemmodule zitten ca. 700 commerciele Nightlifebedrijven. Al deze bedrijven ontvangen een link naar de stemmodule die ze op hun eigen Facebookpagina kunnen plaatsen. De stemmer mag in totaal op drie verschillende bedrijven stemmen en moet deze stemmen via zijn eigen unieke emailadres of Facebookaacount bevestigen. Alleen bevestigde stemmen gelden en per uniek emailadres en Facebookaccount kan er maar 1 keer gestemd worden. 


Waarom moet er op drie bedrijven worden gestemd?

De bedrijven die actief deelnemen, krijgen veel eerste stemmen. Bedrijven die niet actief deelnemen maar wel populair zijn krijgen dan toch nog veel tweede en derde stemmen. Dit geeft ons een veel breder en objectiever inzicht in de populariteit van alle bedrijven. Met andere woorden. Actieve deelname is absoluut een pre en verhoogt de kansen, maar dat wil niet zeggen dat populaire bedrijven die niet actief deelnemen geen enkele kans meer maken. Overigens kunnen wij zien wanneer bedrijven de drie stemmogelijkheden voorprogrammeren. Die worden niet meegenomen in de einduitslag.


Heeft het nog wel zin om stemmen te genereren?

Ja wel degelijk! De uitslagen van ons Facebookonderzoek staan uiteraard wel vast en hebben met 50% grote invloed, maar de verschillen kunnen teniet worden gedaan in de stemweken. De Awardwinnaars moeten op beide onderdelen overtuigend scoren. 


Heeft u nog vragen? Mail of bel gerust: jacco@nightlifemagazine.nl of bel 0653 445 218


Kort Awards Nieuws

10 redenen om deel te nemen aan de Nightlife Awards

1. Genereer positieve lokale en regionale publiciteit en meld met een persbericht dat uw bedrijf deelneemt aan de Nightlife Awards. Gratis positieve publiciteit is immers altijd meegenomen.

2. Een mooie gelegenheid om van uw bezoekers fans te maken door ze te vragen op uw bedrijf te stemmen tijdens de stemweken van 15 t/m 30 september.

3. Een mooie gelegenheid om uw personeel op scherp te zetten, de draaiboeken weer met ze door te nemen en van uw personeelsleden ambassadeurs te maken.

4. De uitreiking van de Nightlife Awards is tevens het grootste personeelsfeest van de Nightlifebranche. Ook dit jaar verwachten we weer ruim duizend personeelsleden. Veel ondernemers gebruiken dit uitje als beloning voor het personeel. Goed voor de teambuilding en loyaliteit van uw werknemers.

5. Ondernemers en personeel ontmoeten hun collega's vanuit het hele land in een ongedwongen, ontspannen en vooral feestelijke sfeer. Daardoor zijn er al samenwerkingen en uitwisselingen ontstaan.

6. De locatie van deze editie is een hele bijzondere. Ook wij zullen met het programma inspirerende elementen inbrengen. U en uw personeel doen hier zeker nieuwe ideeen op. 

7. Hoewel deelnemen belangrijker is dan winnen, bestaat er altijd een kans dat u met een Award aan de haal gaat. Winnaars ontvangen uiteraard meer lokale en regionale publiciteit en soms zelfs landelijke. 

8. Ook niet winnaars kunnen veel publiciteit genereren. Het afgelopen jaar hebben enkele bedrijven die 2e of 3e werden veel persaandacht gekregen.

9. Na afloop kunt u zien op welke Facebookonderdelen u beter of minder heeft gescoord dan uw concurrent(en). Daar kunt u het komende jaar uw voordeel mee doen.

10. Met actieve deelname houdt u het enige event dat deze unieke branche nog heeft in stand. Ik denk dat we dit met zijn allen moeten koesteren.